het dementees
Communiceren met personen met dementie : “ Het Dementees “
De stem van de persoon met dementie wordt dikwijls niet gehoord, hun taal soms niet herkend. Als zorgverlener hebben we de neiging een ietwat dominante taal te gebruiken ( wij weten het beter, je woorden kloppen niet, je bent onverstaanbaar….) . Met het dementees wil men verbindingen maken: misschien kloppen de woorden niet, maar de beleving is wel echt. En dat vraagt een luisterende houding, een tegemoetkoming aan de veranderingen die dementie teweegbrengt bij mensen .
Het volgende schema geeft de basiskenmerken van het dementees weer .
Persoon met dementie zorgverlener
❑ Dyspraxie : handelingen fysiek nog mogelijk, maar te ❑ De communicatie eenvoudig houden
complex om uit te voeren vb : ga je maar wassen
❑ Niet herkennen, benoemen van dingen ( agnosie en ❑ Aanreiken, kort omschrijven, tonen
afasie )
❑ Verlies van zelf-ordenend kader ( rechts en links, boven ❑ aanduiden
en onder, licht en zwaar …)
❑ Beperkte concentratie ❑ Korte communicatie / vermijd ruis
❑ Gevoelig aan de manier waarop men de boodschap krijgt ❑ Juiste intonatie
❑ Woorden niet begrijpen ❑ Lichaamstaal en mimiek worden wel begrepen
❑ Communicatie vanuit ander tijdstip uit leven ❑ Accepteren en niet corrigeren
❑ Oogcontact en juiste afstand ❑ Aan reactie de afstand afmeten
❑ Geheugenproblemen en faalangst ❑ Geruststellen en geheugen niet testen
❑ Emotionaliteit is oké ❑ Benoem emoties en gebruik spiegelneuronen
❑ Communicatie zonder woorden ❑ Aanraking, blik, rust
❑ Hebben geen versnellingen ❑ Noodzaak tot vertraging
❑ Zijn zichzelf, maar komen als anders over ❑ Als gelijkwaardige benaderen
❑ Verhalen blijven betekenisvol, ook al begrijpen we ze niet ❑ Afstappen van de letterlijke taal
❑ Soms geen logica in de inhoud ❑ Logica ligt in gevoel en daarop verdergaan
❑ Verlies van zelfvertrouwen ❑ Accepteren, gevoelens respecteren
❑ Zich alleen voelen ❑ Vertragen, bij persoon blijven stilstaan